Tigran1245 Posted November 22, 2022 Share Posted November 22, 2022 Интересна позиция Римской Церкви по данному вопросу. Жертва Христа была принесена а) диаволу; б) всей Святой Троице; в) или же только Отцу? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Марион Posted November 23, 2022 Share Posted November 23, 2022 Все-таки Отцу. ККЦ говорит о добровольной жертве Отцу ради спасения людей (ККЦ 610). Так же: Эта жертва Христова — единственная, она завершает и превосходит все жертвоприношения. Она есть прежде всего дар Самого Бога Отца: Отец отдает Сына, чтобы примирить нас с Собой. В то же время это дар Сына Божия вочеловечившегося, Который свободной волею и по любви приносит в жертву Свою жизнь Отцу Духом Святым, чтобы искупить наше непослушание (ККЦ 614). Если же осуществлять проекцию ветхозаветных отношений Бога и человека, а также древних пророчеств на евангельские события, то получается т.н. "юридическое понимание" спасения: Своим послушанием до самой смерти Иисус стал страждущим Отроком, Который поставил Себя на наше место, «принес Свою жизнь в жертву умилостивления», чтобы «оправдать многих и принять на Себя их вину» (ср. Ис 53, 10-12). Иисус возместил нашу вину и принес Отцу удовлетворение за наши грехи (ККЦ 615). 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tigran1245 Posted November 23, 2022 Author Share Posted November 23, 2022 Все-таки Отцу. ККЦ говорит о добровольной жертве Отцу ради спасения людей (ККЦ 610). Так же: Эта жертва Христова — единственная, она завершает и превосходит все жертвоприношения. Она есть прежде всего дар Самого Бога Отца: Отец отдает Сына, чтобы примирить нас с Собой. В то же время это дар Сына Божия вочеловечившегося, Который свободной волею и по любви приносит в жертву Свою жизнь Отцу Духом Святым, чтобы искупить наше непослушание (ККЦ 614). Если же осуществлять проекцию ветхозаветных отношений Бога и человека, а также древних пророчеств на евангельские события, то получается т.н. "юридическое понимание" спасения: Своим послушанием до самой смерти Иисус стал страждущим Отроком, Который поставил Себя на наше место, «принес Свою жизнь в жертву умилостивления», чтобы «оправдать многих и принять на Себя их вину» (ср. Ис 53, 10-12). Иисус возместил нашу вину и принес Отцу удовлетворение за наши грехи (ККЦ 615).Благодарю! В этом, видимо, тоже разница с грекославием. К них догматизировано именно жертва Троице Link to comment Share on other sites More sharing options...
Вячеслав Posted November 24, 2022 Share Posted November 24, 2022 Ансельм Кентерберийский. Почему Бог стал человеком. Книга вторая, глава 18."Эта честь, конечно же, принадлежит всей Троице, поэтому один и тот же Бог, Сын Божий, ради Своей чести принес Себя в жертву Себе Самому, равно как и Отцу, и Святому Духу, то есть Своё человечество - Своему Божеству, одному и тому же у [всех] трёх Лиц. И однако, чтобы пребывать в той же самой истине и одновременно яснее выразить то, что хотим, скажем, как принято, что Сын добровольно принёс Себя Самого в жертву Отцу". Joseph Pohle. Soteriology; a dogmatic treatise on the redemption. https://vk.com/wall297493080_197«It will not do to represent the first Person of the Blessed Trinity as the sole acceptor of the sacrifice of the Cross, and Christ merely as the sacrificing priest, though this opinion has found some defenders among Catholic divines. It was the Trinity, or God qua God, who had been offended by sin ; consequently the sacrifice of the Cross had to be offered up as a propitiation to the entire Trinity. Hence Christ not only offered up the sacrifice of the Cross, but He also accepted it, though of course only in His capacity as God, conjointly with the Father and the Holy Ghost. The Patristic phrase, adopted by the Council of Trent, that Christ " offered Himself unto God the Father," must therefore be explained as an appropriation.From what we have said it appears that Christ exercised in a most wonderful manner three distinct functions, vie: that of sacrificial victim, that of the sacrificing priest, and that of the accepting God. As God He ac- cepts His own sacrifice; as Godman (or Logos) He is both victim (vicfima) and sacrificing priest (sacerdos), though only according to His human nature. St. Augustine beautifully explains this in his famous work De Civitate Dei. " And hence that true Mediator, in so far as, by as- suming the form of a servant. He became the Mediator between God and men, the man Christ Jesus, though in the form of God He received [accepted] sacrifice to- gether with the Father, with whom He is one God, yet in the form of a servant He chose rather to be than to receive a sacrifice, that not even by this instance any one might have occasion to suppose that sacrifice should be rendered to any creature. Thus He is both the Priest who offers and the Sacrifice offered." 4 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tigran1245 Posted November 27, 2022 Author Share Posted November 27, 2022 Ансельм Кентерберийский. Почему Бог стал человеком. Книга вторая, глава 18."Эта честь, конечно же, принадлежит всей Троице, поэтому один и тот же Бог, Сын Божий, ради Своей чести принес Себя в жертву Себе Самому, равно как и Отцу, и Святому Духу, то есть Своё человечество - Своему Божеству, одному и тому же у [всех] трёх Лиц. И однако, чтобы пребывать в той же самой истине и одновременно яснее выразить то, что хотим, скажем, как принято, что Сын добровольно принёс Себя Самого в жертву Отцу". Joseph Pohle. Soteriology; a dogmatic treatise on the redemption. https://vk.com/wall297493080_197«It will not do to represent the first Person of the Blessed Trinity as the sole acceptor of the sacrifice of the Cross, and Christ merely as the sacrificing priest, though this opinion has found some defenders among Catholic divines. It was the Trinity, or God qua God, who had been offended by sin ; consequently the sacrifice of the Cross had to be offered up as a propitiation to the entire Trinity. Hence Christ not only offered up the sacrifice of the Cross, but He also accepted it, though of course only in His capacity as God, conjointly with the Father and the Holy Ghost. The Patristic phrase, adopted by the Council of Trent, that Christ " offered Himself unto God the Father," must therefore be explained as an appropriation.From what we have said it appears that Christ exercised in a most wonderful manner three distinct functions, vie: that of sacrificial victim, that of the sacrificing priest, and that of the accepting God. As God He ac- cepts His own sacrifice; as Godman (or Logos) He is both victim (vicfima) and sacrificing priest (sacerdos), though only according to His human nature. St. Augustine beautifully explains this in his famous work De Civitate Dei. " And hence that true Mediator, in so far as, by as- suming the form of a servant. He became the Mediator between God and men, the man Christ Jesus, though in the form of God He received [accepted] sacrifice to- gether with the Father, with whom He is one God, yet in the form of a servant He chose rather to be than to receive a sacrifice, that not even by this instance any one might have occasion to suppose that sacrifice should be rendered to any creature. Thus He is both the Priest who offers and the Sacrifice offered."Понял. Большое спасибо! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Евгений Сергеевич Posted June 21 Share Posted June 21 Существует и другое мнение, что жертва Христа принесена не Отцу. Его жертва на кресте не была удовлетворением Божественного правосудия или Божественной справедливости. Она была вызвана не тем, что Бог прогневался на человека и этот гнев надо было как-то угасить. А БЫЛА ВЫЗВАННА ЛЮБОВЬЮ ВСЕЙ СВЯТОЙ ТРОИЦЕЙ КО ВСЕМУ ЧЕЛОВЕЧЕСКОМУ РОДУ. ЭТО БЫЛА ЖЕРТВА ЗА ВЕСЬ ЧЕЛОВЕЧЕСКИЙ РОД. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Helena Posted June 21 Share Posted June 21 сие пишу вам, чтобы вы не согрешали; а если бы кто согрешил, то мы имеем ходатая пред Отцом, Иисуса Христа, праведника; 2 Он есть умилостивление за грехи наши, и не только за наши, но и за грехи всего мира. 1-е послание Иоанна 2 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Helena Posted June 21 Share Posted June 21 Всё же от Бога, Иисусом Христом примирившего нас с Собою и давшего нам служение примирения, 19 потому что Бог во Христе примирил с Собою мир, не вменяя людям преступлений их, и дал нам слово примирения. 20 Итак, мы — посланники от имени Христова, и как бы Сам Бог увещевает через нас; от имени Христова просим: примиритесь с Богом. 21 Ибо не знавшего греха Он сделал для нас жертвою за грех, чтобы мы в Нём сделались праведными пред Богом. 2-е послание Коринфянам 5 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now